Fórum
Fórum » Általános fórum témakör » Párizs-Dakar RallySúgó


313 hozzászólás 21 lapon Rendezés:

1 ... 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17  ... 21

(Új hozzászóláshoz lépj be)

Janó | MODERÁTOR 2004.01.10. 08:29  (640903)
Az lehet, de egy kissé felfújták a dolgot, nem?


NEO | KITILTVA 2004.01.10. 03:29  (640864)
Levágták a karját!:))


suker | VIP user 2004.01.09. 20:57  (640579)
mér, mit csináltak?


sunny | VIP user 2004.01.09. 20:43  (640564)
Felháborító amit a marokkói orvosok csináltak Palikkal... :((


Janó | MODERÁTOR 2004.01.09. 16:34  (640335)
Senkinek nincs véleménye?


Janó | MODERÁTOR 2004.01.09. 14:42  (640193)
Ki a flúgos? Aki csinálja, vagy aki elhiszi?
<BR>Szánalmas Dakar
<BR>
<BR>Javában zajlik az idei - már huszonhatodik - Dakar. Ebbe mi itt Magyarországon csak néhány éve kapcsolódtunk be igazán mikor egy magyar versenyz? is fejébe vette, hogy teljesíti azt. Eleinte sokan csak a gazdagok hóbortjának tekinetették, és nem is tévedtek; a Dakar sokáig a gazdagok szórakozása volt. Megtehették, hogy úgy kezdjék az évet, ahogy nekik tetszik.
<BR>
<BR>Aztán lassacskán ez a sport is komolyabban szervezetté vált, és egyre komolyabb technika jelentek meg a pályákon. Míg el nem jutott arra a szintre, ami már szinte minden technikai sportágra igaz: szinte kizárólag a pénz dönti el a helyezéseket. Egészen pontosan az a versenyz?, aki több pénzzel rendelkezik, szinte bármit megtehet. És a helyzet egyre durvább lesz. Az idei futamon a Mitsubshi üdvöskéje, Peterhansel nevetséges büntetést kapott egy komoly szabálysértésért, egy másik szabálysértésre pedig azt mondták a bírók, hogy senki sem látta. Nagyon hiányozna nekik, ha jöv?re a Mitsubishi máshová vinné a 20 millió dollárját.
<BR>
<BR>Aztán ott a VW n?i pilótája, Jutta Kleinschmidt. Az ? autójában konkrétan motort cseréltek, amikor az eredeti javíthatatlanul megsérült - ezt a szabályok egyértelm?en tiltják. Neki most kivételesen megengedték. Aztán gyártott egy abszolút második id?t, ami után a szervez?k azt mondták - valószin?leg a nagy ellenzéki nyomás hatására -, bocsesz, mégse számítják már bele a versenybe. És különben is: a VW csapat eredetileg is azt mondta, már versenyen kívül mennek az új motorral a csapattárs támogatására. A hivatalos közleményt éjszakára ígérték, de még mindíg nem jutott el az érintettekhez, szóvel jelenleg nem tudni, mi most a helyzet.
<BR>
<BR>Ennek az esetnek tulajdonképpen van magyar vonatkozása is, hiszen a legjobban teljesít? magyar versenyz? páros, a Kis-Czeglédi duó pontosan a motor sérülése miatt adta fel a küzdelmet, jóval az els? 30 helyezésen belül állva. Náluk az eltört nyelestengely szakított ki egy darabot a motorblokkból, amit csak a blokk cseréjével - amit a szabályok nem engednek - lehetett volna orvosolni. ?k meg sem próbálkoztak ezzel, elindultak hazafelé. Pedig ha tudták volna... Bár könnyen el tudom képzelni, hogy az ? zsebükben nem lapult akkora összeg, amiért a szervez?k nekik is megengedték volna a cserét.
<BR>
<BR>De mindez mit sem számít. Show must go on. Nem számít semmi, csak a nagymen?k tovább haladjanak, hiszen azért kapják a fizetésüket (a szponzoroktól). A versenycsapatok a szponzorokból élnek, a szervez?k a versenyz?kb?l és a szponzorokból, úgyhogy jól kialakult az egymásra utalt szimbiózis. Mi meg csak ülünk a tv el?tt, és - majdnem - mindent elhiszünk. Hiszen miért ne mondanának igazat? Hát megmondom: mert az igazságért nem fizetnek a szponzorok. Az imázsról már nem is beszélve.
<BR>
<BR>
<BR>
<BR>Palik autója
<BR>Magyar vonatkozásban a legjobban talán Palik László esetében lóg ki a lóláb. Szinte mindenki tudja, hogy szerencsétlenül járt. Most az esetleges vezet?i hibát tegyük félre, mert egyrészt lehet, hogy olyan nincs is, másrészt a téma szempontjából abszolút érdektelen. Senki, hangsúlyozom, senki nem tudhatja egy tv képerny?jén nézve egy autóba szerelt kamera képén keresztül megítélni, ki mit csinált rosszul, vagy éppen mit nem csinált egy - teljesen mindegy mekkora sebességgel haladó - versenyautóban egy balesetnél. Nem ez a lényeg. Megtörtént, kész. El?fordult már másokkal is, hatalmas tapasztalattal, rutinnal rendelkez? versenyz?kkel. Technikai sportban ez egyáltalán nem kirívó eset. A gond inkább az eset tálalásában van, mert ekkor derül ki, hogy nem autóversenyen történt, hanem színiel?adás közben.
<BR>
<BR>A Palik jelenség - ha lehet így nevezni, nagyjából két éve vonult be a Dakarba. Az els? részvételekor - még navigátorként - is bicskanyitogató volt az a stílus, amivel a csapatot létrehozó, a Dakart már többször megjárt, s?t teljesített versenyz?társát háttérbe szorítva egyszemélyes el?adásokat tartott a néz?knek a versenyr?l, aminek tulajdonképpen ? is csak szemlél?je volt. Hiába ült versenyautóban, nem hiszem, hogy érdemben bármit is hozzátett volna az eredményhez. De mindez nem számít, hiszen általa nyílt meg az út a nagy magyar média felé. Addig pár soros újsághír volt a Dakar, a magyar résztvev?k talán egy plusz sort is kaptak. De mikor a népszer? riporter is odakerült, máris volt minden nap az országos sugárzású tv adón összefoglaló, beszámoló. És ez jó. Mert így lehet?séget kaptak más versenyz?k, hogy a saját támogatóikat meggy?zzék, jó befektetés eljuttatni ?ket erre a versenyre, hiszen egy ország tudja majd követni az eseményeket.
<BR>
<BR>A szponzorok adták a pénzt, amiért tévészereplést kaptak. Ha nincs tévé, nincs pénz. Tehát a tévét meg kell tartani, mert akkor sokkal könyebb hódolni a hobbinak, ha nem a saját zsebünkb?l - f?leg ha abban nincs is - kell finanszírozni. Ennek következtében mára odáig fajult a dolog, hogy a versenyen balesetet szenvedett riportert nemzeti h?snek állítja b eaz ?t támogató tv csatorna, aki a karján szerzett sérülést h?siesen t?ri, és egy világ fájdalmával az arcán vonul ki és be a kamera látóterébe.
<BR>
<BR>És ez itt a baj kérem. Nem az hogy felborult, mert nincs rutinja az ilyen helyzet megoldásához, hanem az, hogy nem áll oda, és nem mondja, hogy: emberek, elszúrtam. Sokkal kényelmesebb megoldás olyan feltételekkel magyarázni az esetet amit a tv néz?k nagy része ritkán él át, ezért nem is tudja, hogy milyen az. Mert 80 km/h-s sebességnél valószin?leg sokan kaptak már defektet, mégsem borultak fel-sérültek meg. Így inkább azt kell mondani, hogy 170 km/h-nál jött az a defekt. Máris többen sóhajtanak, hogy húúú, az igen, nem csoda, hogy felborult. Csak épp azt felejtették ki, hogy az általuk hülyének nézett néz?k ott ültek mind egy szálig a hátsó ülésen. A bels? kamera felvételét ugyanis mindenki látta.
<BR>
<BR>A felvételen pedig egyértelm?en látszik, hogy a 170 km/h-nak közelében sem járt az autó. Ehhez jönnek még azok az apróságok, hogy a riporter-versenyz?-mártír az el?z? Dakar futamán - igaz, akkor még sokkal gyengébb autóval - 60 km/h alatti átlagsebességet autózott. Aztán jött a következ? probléma, hogy mivel a versenyb?l kiestek, mi legyen a közvetítésekkel, hiszen azokban már nincs mit mutatni róluk. A szponzorok nem ezért fizettek. A néz?k viszont továbbra is érdekl?dnek a sérült iránt, ha folyamatosan beszámolnak az állapotáról. Két nap alatt mindenki elfelejtené a kéztörött embert, ezért annak szenvednie kell. Sokszor el kell mondani, hogy mindenkiben tudatosuljon: itt nem egyszer? sérülésr?l van szó, hanem komoly, m?téttel, s?t m?tétekkel gyógyíthatóról.
<BR>
<BR>Az autóversenyr?l már rég nincs szó. Persze vannak még magyarok versenyben, meg ott vannak a - mondjuk ki - csalós gyári csapatok is a szupergépeikkel, de kit érdekel már mindez? A szponzorokat eddig se érdekelte, nekik csak a logójuk minél több helyen való felbukkanása a fontos. A megvezetett néz? már csak a mártírkodást látja, egyre több szemszögb?l. A tudálokosok pedig mindenféle elméleteket gyártanak minder?l. Borulásról, ellenkormányzásról, sebességr?l, fájdalomról, de mindez mögött a lényeg: tovább foglalkoznak a kiesett riporter-versenyz?vel. Pedig már rég el kellett volna felejteni, amíg jöv?re fel nem bukkan újra.Ha egyáltalán felbukkan.
<BR>
<BR>Palik László véleménye:
<BR>A sebességmér?vel kapcsolatos aggályainkkal megkerestük Palik Lászlót, aki pillanatnyilag csak kis- és gy?r?sujját tudja egy kicsit mozgatni, a többit nem. Éjjel megoperálták, most is kórházban van, és nagyon örül, hogy Afrika után végre folyamatos az orvosi felügyelet.
<BR>-Értesültél arról, hogy az internetes fórumokon sokan vitatják a boruláskori sebességet? A bels? kamera felvételét elemezve egyértelm?en lászik, hogy 80-90 km/h-nál nem lehetett több.
<BR>-Igen? Még semmi ilyesmit nem hallottam, azt sem tudtam, hogy err?l vita van. Tegnap este érkeztem haza Afrikából, az orvosi kezelés mellett ilyenekre még nem volt id?m.
<BR>-Szerinted mennyivel mentél, miel?tt felborult az autó?
<BR>Minden részletre, pillanatra emlékszem: megcsúszik az autó, állok a gázon, gépészkedek-ellenkormányzok, de már nem lehet mit tenni. A konkrét sebességet nem tudom, mi egyébként sem nézzük a kilométerórát, ami - angol autó lévén mérföldes beosztású, talán ez csapta be a néz?ket -, hanem a TerraTrip nev? navigációs m?szerr?l olvassuk le az adatokat. De az a navigátor el?tt van, én azt nem látom. Én a fordulatszámmér?t figyelem, annyit tudok, hogy az autó végsebessége ezzel az áttételezéssel sima úton 180 km/h, a balesetnél ötödikben teli gázon mentünk. Az eset után több versenyz?társ is bejött a kórházsátorba, és együtt megnéztük a fels? felvételt egy kis kamera kijelz?jén. A többiek egybehangzóan mondták, hogy igen, ennél a sebességnél nem lehetett elkerülni a balesetet.
<BR>-Ki találta ki a 170-es sebességet, mint egzakt adatot?
<BR>-Nem tudom, fogalmam sincs.
<BR>-Mi lesz az autóval?
<BR>-Nem rendült meg benne a hitem, nagyon szeretem, élvezet volt vele minden perc. Azt sajnálom csak, hogy ilyen kevés id?t tölthettünk a versenyen. Márciusban a Tunézia ralin ugyanezzel szeretnék elindulni, ha olyan állapotban leszek.
<BR>
<BR>(Megjegyzés: Palikék autójában nem mérföldes, hanem kilométeres skálázású óra van)
<BR>
<BR>forrás: http://totalcar.hu/tukor/palik/
<BR>
<BR>Nos?
<BR>
<BR>
<BR>
<BR>


ronaldinho10 | VIP user 2004.01.07. 12:50  (638572)
pedig kissék nagyon jól nyomták:(


Liszi | VIP user 2004.01.07. 12:19  (638561)
Nagyon fogyunk! :(


Liszi | VIP user 2004.01.07. 12:19  (638560)
:((


lippi | VIP user 2004.01.07. 11:31  (638492)
Kisék meg a 28-ik helyr?l estek ki :((


Liszi | VIP user 2004.01.07. 10:48  (638431)
Egyébként gyógyulj meg Laci!
<BR>Szerencsétlenek járhattak volna sokkal rosszabbul is! :(


Liszi | VIP user 2004.01.07. 10:47  (638429)
Suker, azért ha valaki egyszer már végignyomta a Dakart, akkor mondhatni, hogy odavaló, talán! :)


Brasil* | VIP user 2004.01.06. 19:47  (638007)
Palik Laci korházba került a bukását követ?en.


Brasil* | VIP user 2004.01.06. 18:37  (637888)
azért sajnálom


suker | VIP user 2004.01.06. 18:34  (637886)
ez van, Lacika nem oda való


1 ... 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17  ... 21

(Új hozzászóláshoz lépj be)

keresés

 

Hírlevél

Eseménynaptár

2024 Május
KE
SZE
CSÜ
SZO
VA
2930
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
12
Nincs esemény!